Dlaczego jesteśmy skazani na wzrost opłaty?
W związku z tragiczną sytuacją na rynku śmieciowym w całym kraju, Gmina Twardogóra została zmuszona dołączyć do wielu miast i gmin w Polsce, w których opłaty za gospodarowanie odpadami wzrosły.Co na to wpłynęło?
Im więcej produkujemy odpadów, tym więcej nas to kosztuje. ZGK jedynie odbiera odpady z posesji mieszkańców, przywozi do wygaszonego składowiska w Grabownie Wielkim, przeładowuje na podstawione kontenery, a zewnętrzne firmy wywożą nieczystości. Gmina płaci za zagospodarowanie (tzn. usunięcie) każdej tony odpadu. Zamknięcie składowiska w Grabownie Wielkim nie było dobrowolną decyzją Gminy. To wynik zmian ustaw na szczeblu krajowym.
Do każdej tony składowanego odpadu doliczana jest tzw. opłata marszałkowska, wynikająca z rozporządzenia Rady Ministrów. Jest to rodzaj dodatkowego podatku, który zasila budżet województwa. Opłata w ostatnich latach wzrosła ponad dwukrotnie! Dla firm, które odbierają z gmin odpady to dodatkowy koszt, który jest doliczany do stawki za wywóz i zagospodarowanie śmieci.
Trzecim i największym czynnikiem wzrostu kosztów zagospodarowania odpadów jest wysoka cena oferowana w przetargach przez firmy. Mimo ogólnokrajowego zasięgu ogłaszanych przetargów ofertę składa najczęściej tylko jedna firma. Przedsiębiorstwa tłumaczą wysokie stawki rosnącymi kosztami prowadzenia działalności (wzrostem cen energii, paliw i płacy minimalnej) oraz zmianami ustawy o odpadach zmuszającymi ich do wprowadzenia m.in. monitoringu wizyjnego czy zabezpieczenia finansowego roszczeń.
Rosnące ceny w przetargach
Wyższe koszty zagospodarowania odpadów nie zwalniają nas z obowiązku segregacji,
której poziom w 2020 roku musi osiągnąć 50%.
W obecnym stanie prawnym możemy wesprzeć rodziny wielodzietne obniżając ich rachunki za odbiór odpadów. Zgodnie z definicją ustawy z dnia 05.12.2014 r. o Karcie Dużej Rodziny, za rodzinę wielodzietną rozumie się rodzinę, w której ustawowy rodzic (rodzice) lub małżonek rodzica mają na utrzymaniu co najmniej troje dzieci.
Członkami rodziny wielodzietnej są:
- rodzic (rodzice) – przez którego rozumie się także rodzica (rodziców) zastępczych lub osobę (osoby) prowadzącą rodzinny dom dziecka;
- małżonek rodzica;
- dziecko – przez które rozumie się także dziecko, nad którym rodzic sprawuje rodzinną pieczę zastępczą, oraz osobę przebywającą w dotychczasowej rodzinie zastępczej albo w rodzinnym domu dziecka, o której mowa wart. 37 ust. 2 ustawy z dnia 9 czerwca 2011r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz.U. z 2019 r. poz. 1111 i 924).
Właściciele nieruchomości na których zamieszkują rodziny wielodzietne, którzy spełniają warunki do otrzymania ulgi, będą mogli ubiegać się o zwolnienie w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, pod warunkiem złożenia nowej deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi Przedmiotowa deklaracja powinna być złożona:
- bezpośrednio do Urzędu Miasta i Gminy w Twardogórze (pokój nr 3, lub pod tel. 71 399 22 39) w przypadku zamieszkiwania w zabudowie jednorodzinnej
- poprzez: Zarządcę, Spółdzielnię Mieszkaniową lub Zarząd Wspólnoty – w przypadku zamieszkiwania w zabudowie wielorodzinnej.
NAJCZĘŚCIEJ ZADAWANE PYTANIA
- Dlaczego śmieci wywożą zewnętrzne firmy, a składowisko w Grabownie Wielkim musiało zostać zamknięte?
Składowisko w Grabownie Wielkim zostało zamknięte w 2015 roku. To wynik zmian ustaw na szczeblu krajowym, które uniemożliwiły dalsze przyjmowanie odpadów. Z początkiem 2018 roku rozpoczęły się prace rekultywacyjne tj. zasypanie warstwami gruntów komór z odpadami i obsianie zielenią. Prace zakończyły się w 2019 roku. Jedynie firmy do tego uprawnione mogą zagospodarowywać odpady, dlatego musimy wyłaniać je w drodze przetargu. Niepokojące jest, że chętnych firm do zbierania odpadów z gmin jest coraz mniej. - Co by było, gdyby stawka za odpady nie była podniesiona?
Brak podwyżki powodowałby deficyt w wysokości ponad 3 milionów złotych - brakłoby około połowy środków. W konsekwencji nie byłoby firmy, która odbierałaby odpady od mieszkańców. Skutek jest łatwy do przewidzenia: zalegające śmieci w naszych gospodarstwach, na ulicach, w lasach. Rada Miejska zobowiązana jest określić wysokość stawki za odpady tak, by opłaty pokrywały rzeczywiste koszty funkcjonowania sytemu gospodarki odpadami. - Czy podwyżka ma związek z inwestycjami?
Podwyżka nie ma związku z obecnymi inwestycjami realizowanymi na terenie gminy. Środki na inwestycje zostały zaplanowane w budżecie. Jednak, dalsze dokładanie do systemu gospodarki odpadami, może ograniczyć liczbę przyszłych inwestycji. Co więcej kwota, która mogłaby być wykorzystana jako wkład własny w celu pozyskania środków zewnętrznych zostanie przeznaczona na gospodarkę odpadami. - Skoro firmy, które odbierają odpady podnoszą stawki tak dynamicznie, w tak krótkim czasie, czego można spodziewać się w przyszłości?
„Rynek odpadowy” jest bardzo niestabilny. Zanika konkurencja. Obecnie w Gminie Twardogóra został unieważniony pierwszy przetarg z uwagi na zbyt wysokie stawki. Została rozpisana nowa procedura przetargowa. Istnieje duże ryzyko, że wprowadzona stawka 28 zł/osobę może okazać się niewystarczająca. Dlatego w budżecie została utworzona specjalna rezerwa, która pozwoli w krytycznej sytuacji uniknąć kolejnej podwyżki w 2020 roku. - Z czego wynika niższa stawka w sąsiednich gminach?
To efekt głównie dwóch czynników. Statystycznie mieszkańcy produkują tam nawet o 20-30% mniej śmieci. Dlatego w obecnym roku będziemy uszczelniać system. Pojawią się kamery na składowiskach i śmieciarkach, ewidencja odpadów będzie bardziej szczegółowa. Ponadto miasta i gminy takie jak m.in.: Syców, Oleśnica, Międzybórz, Dziadowa Kłoda posiadają wspólną, własną instalację do przetwarzania odpadów, którą wybudowały w roku 2014, a w tym roku rozbudowały. Pomimo tego, także i w tych gminach ceny wzrosły o kilkadziesiąt procent. Z kolei w Dobroszycach obowiązuje jeszcze „stara umowa” z dawnymi stawkami. Nowa umowa może spowodować zmianę stawek. - Mieszkam w bloku i segreguję śmieci, mój sąsiad nie. Czy zapłacę przez to więcej?
W przypadku budynków wielorodzinnych mamy do czynienia z odpowiedzialnością zbiorową. W momencie stwierdzenia braku prowadzenia prawidłowej segregacji odpadów w danym budynku wielorodzinnym, zostanie nałożona wyższa opłata (dwukrotność stawki tj. 56 zł/os.) na całą wspólnotę. - Czy segregacja jest obowiązkowa?
Tak. We wrześniu 2019 roku Sejm uchwalił nowelizację ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, która zakłada obowiązek segregacji. Co więcej, nowe przepisy przewidują, karę za brak segregacji lub złą segregację. Kara to dwukrotny wzrost stawki tj. 56 zł/os.
GMINA TWARDOGÓRA NIE ZARABIA NA ŚMIECIACH
Przypominamy, że harmonogramy wywozu odpadów oraz zasady segregacji dostępne są na stronie zgk.twardogora.pl