XV Sesja Rady Miejskiej w Twardogórze odbyła się w środę 20 listopada br. Mimo iż w porządku obrad znalazło się aż 11 projektów uchwał, głównym tematem posiedzenia, w którym uczestniczył komplet 15 radnych - było gospodarowanie odpadami komunalnymi i związane z tym tematem 3 projekty uchwał.
Zanim jednak to nastąpiło burmistrz Paweł Czuliński przedstawił sprawozdanie z pracy Burmistrza Miasta i Gminy Twardogóra za okres od 22.10. do 18.11. br. Zaznaczył w nim swój udział w Międzynarodowym Kongresie Burmistrzów w Atenach, udział w posiedzeniu Rady Nadzorczej ZGK S.A, a także udział – wraz z przedstawicielami Rady Miejskiej i sołectw - w odbiorach kolejnych odcinków dróg gminnych – łącznie w ciągu ostatniego miesiąca ponad 2 km, w tym: 1,1 km ulicy Parkowej w Goszczu, ok. 0,5 km drogi w Grabownie Małym i ok. 0,4 km ul. Tulipanów i Róż w Twardogórze. Burmistrz uczestniczył w żmigrodzkim spotkaniu roboczym udziałowców i władz Stowarzyszenia „Partnerstwo dla Doliny Baryczy” oraz w spotkaniu z burmistrzami Dziadowej Kłody i Międzyborza w sprawie odpadów. Spośród uroczystości burmistrz Czuliński wspomniał: jubileusz 50-lecia 5 par małżeńskich, gminne obchody Święta Niepodległości, 15-lecia goszczańskiego oddziału Polskiego Związku Emerytów, Rencistów i Inwalidów, a także niezwykłą premierę w Świątyni Artystów przedstawienia „Dziadów” cz. II w wykonaniu artystów Miejskiego Amatorskiego Teatru POZA, w reżyserii Urszuli Konopko i przy wsparciu dyr. Beaty Pięty i Biblioteki Publicznej Miasta i Gminy im. Wł. St. Reymonta w Twardogórze. (Treść sprawozdania z działalności Burmistrza Miasta i Gminy Twardogóra dostępna w materiałach sesyjnych Biuletynie Informacji Publicznej.)
W następnej części obrad, rekomendując skorelowane ze sobą zmiany w budżecie gminnym na 2019 rok i w wieloletniej prognozie finansowej na lata 2019-2028, burmistrz zaznaczył, iż charakter tych zmian w dużej mierze wynika z konieczności zapewnienia stosownego zasobu środków budżetowych na gospodarkę odpadami w 2019 r. Omawiająca projekt uchwały Skarbnik Gminy Izabela Kłosowska wskazała, że zmiany dotyczą zmniejszenia - zarówno przychodów, jak i wydatków – o 1 583 368 zł. W przypadku dochodów związane jest to z Projektem „e-Twardogóra”, który wprawdzie jest w trakcie realizacji jednak płatności zostały przesunięte na rok 2020.
Wydamy mniej (m. in.): na utrzymanie urządzeń melioracji wodnych (o 20 000 zł), na budowę przyłączy kanalizacyjnych w Grabownie Małym (o 132 500 zł) w związku z rozliczeniem dwóch zakresów budowanych przyłączy i oszczędnościami wynikającymi z rozliczenia powykonawczego, na aktualizację ewidencji dróg gminnych (o 35 000 zł), na opracowanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy (o 50 000 zł), na dopłaty do spółki „Dolnośląski Program Rekultywacji sp. z o.o.” (o 50 000 zł) w związku z niższymi kosztami realizacji zadania, na przebudowę budynku na świetlicę wiejską w Drogoszowicach (o 70 000 zł), gdyż zadanie nie otrzymało dofinansowania, na remont dachów i elewacji zespołu pałacowego w Goszczu (o 38 000 zł), a także na współorganizację Krajowych Mistrzostw IDO (o 25 000 zł) i na organizację koncertu marcowego (o 20 000 zł).
Więcej środków będzie można przeznaczyć na: system gospodarki odpadami ( o 387 090 zł), obsługę PSZOK – ZGK (o 40 050 zł), oczyszczanie ręczne i mechaniczne dla ZGK (o 22 700 zł), ekspozycje kwiatowe w centrum (o 51 900 zł) oraz na pielęgnację terenów zielonych (o 57 900 zł), a ponadto na zimowe utrzymanie dróg - ZGK (o 30 845 zł), dopłatę do wydatków funduszu sołeckiego na przebudowę drogi gminnej w Chełstowie (o 44 258 zł).
Rekomendując projekty uchwał w sprawie: ustalenia wysokości stawek podatku od środków transportowych oraz ustalenia wysokości stawek podatku od środków transportowych - na 2020 rok, burmistrz wyjaśnił, że propozycje sprowadzają się do waloryzacji o 6% kwot dotychczasowych, czyli przykładowo) jeśli ktoś dotychczas płacił kwotę należnego podatku w wysokości 200 zł rocznie – w 2020 roku zapłaci kwotę 212 zł, czyli miesięcznie o 1 zł więcej.
Zmiany są kompromisem miedzy rosnącymi kosztami funkcjonowania Gminy a tym, co wpływa do budżetu. Proponowana podwyżka podatku od nieruchomości zasili w 2020 roku budżet kwotą ok. 600 tys. zł., wobec szacowanego spadku przychodów o ok. 1,09 mln zł (np. obniżka stawki PIT i zwolnienia podatkowe, zmniejszenie subwencji oświatowej) i wzrostu kosztów o ok. 2,4 mln zł (wzrost kosztów energii, czy wynagrodzeń w oświacie) niezależnych od Gminy. Planowana podwyżka podatków dla większości gospodarstwach domowych stanowią kwoty od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych rocznie i tylko częściowo pokryje wzrost kosztów.
Przedstawiając projekty uchwał dotyczących gospodarki nieruchomościami burmistrz zwrócił uwagę, iż projekty te są efektem wielogodzinnych prac analitycznych, spotkań, konsultacji i posiedzeń komisji – by pod obrady trafiły propozycje optymalne. Podkreślił, iż problem, z którym zetknięto się przy pracach nad projektami dotyczy znacznej większości polskich gmin, a konieczność zmian wynika z przepisów ustawowych, które zobowiązują burmistrza i Radę Miejską do zastosowania określonych reguł, które muszą być zastosowane, by tę uchwałę podjąć. W celu przybliżenia tematyki, poruszonej w projektach, burmistrz posiłkował się prezentacja multimedialną, w której czynniki wpływające na kształt uchwały, takie jak: liczba ludności, ilość wytwarzanych odpadów, sposób ich zbierania przez mieszkańców gminy, ich odbiór transport, zakres selektywnej zbiórki odpadów - ich frakcje obowiązujące przy segregowaniu, zbieraniu i zagospodarowaniu, z czym związane są zróżnicowane koszty, jak również koszty odzysku, unieszkodliwiania odpadów i administrowania nimi.
Gospodarka odpadami w Gminie Twardogóra - prezentacja
6 MB
Istotą koniecznych zmian jest zbilansowanie systemu gospodarki odpadami, z jednoczesnym określeniem optymalnego kompromisu między jakością środowiska a kosztami jej zapewnienia. W praktyce samorząd gminny zmuszony jest obligatoryjnie do akceptacji rozwiązań, które w dominującym zakresie są określone poza samorządem, niezależnie od niego.
Burmistrz wzrost opłat za gospodarowanie odpadami uzasadniał wzrostem wszelakich kosztów niezależnych od Gminy, tj. np. wzrostu stawki tzw. opłaty marszałkowskiej za 1 tonę odpadów (ze 170 zł w 2019 r. do 270 zł w 2020 r. – w przypadku odpadów niesegregowanych oraz z 220 zł w 2019 r. do 270 zł w 2020 r. – w przypadku odpadów segregowanych), wzrostu płac ( w tym: wzrost płacy minimalnej) i bardzo dynamiczny wzrost kosztów zagospodarowania w ofertach przetargowych firm. Z drugiej strony mamy też do czynienia z lawinowy tempem wzrostu ilości produkowanych odpadów – w ciągu ostatnich 5 lat o 80%, z czego: o 63% odpady zmieszane, o 128% - odpady segregowane.
Przy pozostawieniu stawki 16 zł za osobę z budżetu Gminy do rocznych kosztów zagospodarowania odpadów konieczna była dopłata w wysokości 3 059 357 zł, tj. 43% łącznych kosztów, które mogłyby zostać przeznaczone np. na budowę 3 km nowych dróg, albo na budowę 4 km sieci kanalizacyjnej, albo na dofinansowanie wymiany ponad 350 źródeł ciepła, czy nawet na remont i wyposażenie budynku po Zespole Szkół Specjalnych. Pomimo podniesienia stawki za osobę do 28 zł – Gmina nadal będzie musiała dopłacać do kosztu zagospodarowania odpadami, jednak już mniej, bo tylko ok. 800 tys. zł, tj. 13,3% łącznych kosztów. Zatem Gmina nic nie zarobi na wzroście opłaty za odpady, a jedynie zmniejszy się skala dofinansowania i możliwe będzie przeznaczenie zmniejszonej kwoty dopłaty – na inne cele społecznie użyteczne. Burmistrz z naciskiem podkreślił, że ani jedna złotówka wniesiona do systemu gospodarki opłatami nie wypływa i nie wypłynie na żaden inny cel niż śmieci. To nie jest ratowanie budżetu i finansowanie inwestycji bądź innych wydatków Gminy Twardogóra – z opłaty śmieciowej, lecz rekompensowanie kosztów rosnącej ilości odpadów i rosnących lawinowo cen za zagospodarowanie tej ilości odpadów i związanych z tym podatków.
Z kolei projekt uchwały w sprawie zwolnienia w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują rodziny wielodzietne – jest w naszej Gminie projektem pionierskim, pozwalającym na udzielenie przez nasz samorząd wsparcia w wysokości 100% obowiązującej miesięcznej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi przypadającej na trzecie i kolejne dziecko w rodzinie wskazane w deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Przyjęcie Raportu z wykonania Programu Ochrony Środowiska dla Gminy Twardogóra za lata 2016-2018 rekomendował w swoim wystąpieniu Kierownik Referatu Gospodarki Nieruchomościami i Ochrony Środowiska Piotr Lizak. Z kolei przyjęcie uchwały w sprawie wyznaczenia przedstawiciela podmiotu tworzącego do składu komisji konkursowej do przeprowadzenia konkursu na stanowisko Zastępcy Kierownika ds. Lecznictwa w Samodzielnym Zespole Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej w Twardogórze - kierownik SZPZOZ w Twardogórze Mirosława Glabas. (W wyniku głosowania na członka komisji konkursowej do przeprowadzenia konkursu na stanowisko Zastępcy Kierownika ds. Lecznictwa w SZP ZOZ w Twardogórze został wybrany radny Jerzy Chrzan.)
Z kolei rekomendując przyjęcie Programu współpracy Gminy Twardogóra z organizacjami pozarządowymi (…) na rok 2020, burmistrz Paweł Czuliński zasygnalizował dwa kierunki pożądanych zmian: dążenie do zwiększenia ilości środków przeznaczonych w Programie na ten cel i zwiększenie transparentności w realizacji Programu (szczególnie w zakresie podziału środków), czemu ma służyć opracowany i skonsultowany z organizacjami regulamin tej współpracy.
Po informacji o pozytywnej opinii Komisji Strategii i Rozwoju przedłożonych projektów oraz dyskusji (w przypadku uchwał podatkowych i w sprawie gospodarki nieruchomościami) radni podjęli uchwały w sprawie:
- zmian budżetu i w budżecie gminy na rok 2019 (15 głosów ZA, bez głosów sprzeciwu i wstrzymujących się),
- zmieniającej uchwałę w sprawie przyjęcia wieloletniej prognozy finansowej Gminy Twardogóra na lata 2019- 2028 (15 głosów ZA, bez głosów sprzeciwu i wstrzymujących się),
- ustalenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na rok 2020 (8 głosów ZA, 7 głosów PRZECIW, bez wstrzymujących się), przeciwko uchwale głosowali radni z Klubu „Radni dla Twardogóry”,
- ustalenia wysokości stawek podatku od środków transportowych na 2020 rok (8 głosów ZA, 7 głosów PRZECIW, bez wstrzymujących się), przeciwko uchwale głosowali radni z Klubu „Radni dla Twardogóry”,
- zmiany uchwały w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, ustalenia stawki opłaty oraz stawki za pojemnik o określonej pojemności (13 głosów ZA, bez głosów PRZECIW, 2 wstrzymujące się),
- zmiany uchwały w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właściciela nieruchomości oraz sposobu jej składania (14 głosów ZA, bez głosów PRZECIW, 1 wstrzymujący się),
- zwolnienia w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują rodziny wielodzietne,
- przyjęcia Raportu z wykonania Programu Ochrony Środowiska dla Gminy Twardogóra za lata 2016-2018 (15 głosów ZA, bez głosów sprzeciwu i wstrzymujących się),
- wyznaczenia przedstawiciela podmiotu tworzącego do składu komisji konkursowej do przeprowadzenia konkursu na stanowisko Zastępcy Kierownika ds. Lecznictwa w Samodzielnym Zespole Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej w Twardogórze (14 głosów ZA, bez głosów PRZECIW, 1 wstrzymujący się),
- określenia wzoru wniosku o wypłatę dodatku energetycznego (15 głosów ZA, bez głosów sprzeciwu i wstrzymujących się),
- uchwalenia Programu współpracy Gminy Twardogóra z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2020 (15 głosów ZA, bez głosów sprzeciwu i wstrzymujących się).
Podsumowując treść głosowań po uchwaleniu pierwszych siedmiu projektów uchwał burmistrz Paweł Czuliński, podziękował za przyjęcie tych trudnych uchwał. Przypomniał, że głosowania te zostały poprzedzone okresem ciężkiej pracy. Natomiast odwołując się do statystyk głosowań zauważył kluczową zmianę w jakości prac Rady Miejskiej na merytorycznym badaniu spraw, ich głębokiej analizie, co pozwala podejmować nawet tak decyzje. Dzięki tym długim wspólnym pracom i rozmowom - udało się wypracować wspólne zgodne stanowisko. Burmistrz zatem podziękował radnym za taka postawę współpracy i zgody, tak wyróżniającą samorząd naszej gminy na tle innych.
W ramach wolnych wniosków i komunikatów głos zabrali radni oraz mieszkańcy – wystąpieniach poruszono tematykę ochrony środowiska i jakości powietrza w Twardogórze.
Przebieg obrad (w tym wszystkich wystąpień) w formie protokołu – dostępny w Biuletynie Informacji Publicznej, podobnie jak zapis cyfrowy transmisji. Treść podjętych uchwał - dostępna wkrótce w Biuletynie Informacji Publicznej.
Fotografie: Andrzej Głowacz