Od obecnej kadencji – na podstawie art. 28aa znowelizowanej ustawy o samorządzie gminnym – burmistrz co roku zobowiązany jest do przedstawienia radzie gminy raportu o stanie gminy. Raport obejmuje podsumowanie działalności burmistrza w roku poprzednim, w szczególności realizacje strategii, programów, uchwał rady gminy i budżetu obywatelskiego. Rada gminy rozpatruje raport w pierwszej kolejności podczas sesji, na której podejmowana jest uchwała w sprawie udzielenia bądź nieudzielenia absolutorium burmistrzowi.
Burmistrz Paweł Czuliński omówił strukturę raportu i jego zakres: charakterystyka gminy, m.in. położenie i profil gminy oraz podział na jednostki pomocnicze, podstawowe dane dotyczące sytuacji społecznej i struktury demograficznej gminy oraz dane o pomocy społecznej i udzielonych świadczeniach, kwestie związane z sytuacją gospodarczą (w tym: wskaźnik bezrobocia i dane rynku pracy), a warunki środowiskowe i działania samorządu w obszarze środowiska. W drugiej części raportu zawarte zostały informacje dotyczące: systemu oświaty, gospodarki odpadami, charakterystyki jednostek organizacyjnych gminy, nieruchomości, zagospodarowania mieniem gminy, a także informacje dotyczące przeprowadzonych kontroli w gminie wraz z opisem wyników kontroli oraz zadania z zakresu polityki społecznej i kwestie obsługi mieszkańców. Kolejna część raportu dotyczy działań podjętych w obszarze sportu, kultury i promocji. Następna opisuje sytuację finansową gminy i zmiany w budżecie dokonane w 2018 r. Ostatnia część raportu dotyczy infrastruktury oraz inwestycji rozpoczętych i zakończonych w 2018 r.
W debacie nad raportem i nawiązując do jego treści głos zabrali:
- Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Jerzy Chrzan – w sprawie gospodarki odpadami, budowy nowych mieszkań oraz miejsc parkingowych i bezpieczeństwa pieszych w ruchu drogowym;
- radny Przemysław Paprocki – w sprawie zaniechanych inwestycji, zapisów w raporcie dot. podmiotu realizującego politykę prospołeczną gminy, a także realizacji przez gminę polityki przyjazną dla przedsiębiorstw;
- radna Magdalena Żerebecka – w kwestii poszerzenia w raporcie przyszłorocznym zakresu informacji nt. godzin opieki świetlicowej, pracy biblioteki szkolnej, a także zajęć wspomagających naukę i rozwój, informacji, o tym, co nasi uczniowie mogliby robić po ukończeniu szkoły podstawowej oraz informacji o szkole ponadpodstawowej funkcjonującej na terenie naszej gminy w tym działań celem wzmocnienia jej roli w lokalnej społeczności;
- radna Katarzyna Urbanek w sprawie kosztu budowy krytego basenu Delfinek;
- radny Mirosław Adamczyk wyraził się z uznaniem o Forum Inicjatyw Społecznych;
- Przewodniczący Rady Miejskiej Mieczysław Kowalski wskazał, że jednym miernikiem, który pozwoli nam wyciągnąć wnioski z tego raportu jest Strategia Rozwoju Miasta i Gminy Twardogóra, gdzie zawarty został m.in. zapis, że Gmina Twardogóra jest gminą o charakterze mieszkaniowo – turystycznym i w związku z tym olbrzymim zadaniem jest budowa mieszkań komunalnych, a także stworzenie systemu preferencji dla przedsiębiorców.
Dziękując za głosy w debacie i odnosząc się do podniesionych zagadnień, burmistrz Paweł Czuliński zwrócił uwagę, że informacje zebrane w raporcie dotyczą roku 2018, a skala zgłoszonych wątpliwości pokazuje, jak wiele obszarów wymaga naszego zainteresowania. W zakresie systemu gospodarki odpadami – w 2018 roku podwyżki, narzucone przez zewnętrzne podmioty, doliczany odgórnie podatek, a także półtora razy większa ilość oddawanych odpadów przez mieszkańców aniżeli na początku funkcjonowania systemu – wygenerowały konieczność dodatkowego wsparcia systemu o ok. 900 000 zł. Oprócz koniecznej wymogami racjonalnej gospodarki podwyżki opłat za nieczystości, podjęto następujące działania: zawarto umowę na wywóz odpadów zmieszanych (wzrost opłaty to 40 zł za tonę), na etapie negocjacji jest umowa na wywóz odpadów plastikowych, których cena wzrosła aż 3–krotnie w stosunku do roku ubiegłego, podobnie jest z papierem, który w tej chwili odbierany jest bezkosztowo, a wyjściowo cena w relacji do zeszłego roku była 10–krotnie wyższa, a z drugiej strony na 13 000 mieszkańców zostało złożonych tylko ponad 11 000 deklaracji odpadowych, w związku z czym pracownicy Urzędu prowadzą kontrole w tym zakresie, ale jednocześnie opracowano specjalną ulotkę wyjaśniającą zasady gospodarki odpadami, a podczas kilkunastu spotkań z mieszkańcami burmistrz osobiście omawiał te zagadnienia; przeprowadzone kontrole wykazały, że w około 60 procentach przypadków jakość segregacji nie jest właściwa, dlatego rozpoczęto zbierania danych, gdzie, ile i czego wyrzucamy w gminie Twardogóra, co jest niezbędne do podjęcia kolejnych działań w oparciu o konkretne liczby.
Burmistrz przyznał, że odpady wielkogabarytowe trudno jest większości mieszkańców dostarczyć do PSZOK–a, zatem należy je od mieszkańców odbierać, jednak ceny, zaoferowane w kolejnych przetargach okazywały się na tyle wysokie, że przetargi te zostały unieważnione, a kolejny – musiał zostać ponownie ogłoszony.
Burmistrz zgodził się też, że brakuje mieszkań – lista oczekujących na przydział mieszkania komunalnego to około 25 rodzin. W tej chwili prowadzone są dwie realizacje deweloperskie na terenie gminy.
W kwestii parkingów – szczególnie w okolicy Rynku – rozważana jest decyzja o innym ukształtowaniu parkingu wzdłuż domu towarowego, a jeśli chodzi o parking przy ul. Paderewskiego, to zaplanowane środki w tegorocznym budżecie nie były wystarczające aby zrealizować zadanie w pełni, zatem środki te zostały przesunięte na nowe zadania, które zostaną skutecznie zakończone, jak na przykład remonty dróg na terenie miasta, m.in. remont ul. Szkolnej, Grunwaldzkiej.
Podczas zaplanowanego spotkania z przedstawicielami firmy Tauron omówiony ma być nowy harmonogram prac. Jeśli chodzi o zbiorczą umowę na dostawę prądu to zostało zawarte porozumienie z innymi gminami. W tej chwili sprawa jest procedowana, a pełnomocnikiem pozostałych gmin jest Gmina Oleśnica.
Inwestycja korygująca łuk w Goszczu będzie również przedmiotem rozmowy burmistrza z dyrekcją DSDiK. Brak jest pozwolenia na budowę, a decydentem w tej sprawie jest Wojewoda Dolnośląski.
Po wakacjach odbędzie się drugie spotkanie z organizacjami społecznymi po to, aby przekazać jasne reguły współpracy i finansowania tych organizacji i ich inicjatyw.
Burmistrz Paweł Czuliński szczególnie podziękował radnej Magdaleny Żerebeckiej za poruszenia wątku szkoły ponadpodstawowej, która jest co prawda w kompetencjach powiatu ale niewątpliwie dotyka mieszkańców naszej gminy. Ważne jest podjęcie ścisłej współpracy z przedstawicielami powiatu i dyrekcji szkoły, w celu osiągania jak najlepszych wyników i stworzenia jak najlepszej oferty edukacyjnej dla mieszkańców naszej gminy.
Odpowiadając na pytanie dotyczące „Delfinka” burmistrz Czuliński potwierdził, że inwestycja ta została zakończona, a jej koszt to ok. 14 milionów zł. Z odpowiedzią na pytanie, czy trzeba dopłacać do basenu i ile, burmistrz proponuje poczekać na koniec roku, by móc uwzględnić w analizie różne pory roku i różne okresy aktywności.
Po zakończeniu debaty nad raportem przeprowadzono głosowanie – Rada Miejska w Twardogórze jednomyślnie podjęła uchwałę w sprawie udzielenia wotum zaufania burmistrzowi Pawłowi Czulińskiemu.
Następnie zapoznał radnych – w formie multimedialnej – z informacją nt.: sprawozdania rocznego z wykonania budżetu gminy Twardogóra za 2018 rok, sprawozdania rocznego z wykonania planu finansowego Samodzielnego Zespołu Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej w Twardogórze oraz Biblioteki Publicznej Miasta i Gminy im. Władysława Stanisława Reymonta w Twardogórze za 2018 rok, sprawozdania finansowego za 2018 rok oraz o stanie mienia komunalnego Gminy Twardogóra.
Uzupełniając przekazane informacje burmistrz podziękował pracownikom Urzędu, a także przedstawicielom Ochotniczej Straży Pożarnej za determinację przy realizacji zagrożonego utratą 474 000 zł dofinansowania na zakup średniego samochodu ratowniczo–gaśniczego. Z satysfakcja poinformował, iż w tegorocznym budżecie udało się wygospodarować około 1 000 000 zł na remonty dróg. Złożonych zostało osiem wniosków o dofinansowanie, z czego dwa wnioski już uzyskały dofinansowanie wysokościach: 400 000 zł oraz 230 000 zł. Kolejne sześć wniosków, być może niebawem doczeka się pozytywnego rozstrzygnięcia. Ponadto 150 000 zł w budżecie przewidziane jest na opracowanie projektów drogowych. Potrzeby remontowe dróg są jednym z najczęściej poruszanych tematów podczas spotkań wyborczych w sołectwach. Następnie burmistrz Czuliński zwrócił uwagę, jak symboliczną inwestycją było wykonanie nakładki bitumicznej – ul. Bydgoskiej, jednej z najgorszych dróg na terenie miasta. Wyraził życzenie, by remont tej ulicy będzie symbolem i początkiem zmian na twardogórskich drogach, gdyż dzięki środkom pozyskanym z zewnątrz możliwa będzie realizacja projektu przebudowy dwóch niebezpiecznych zakrętów w Domasławicach, a także projekty dróg na obszarze sołectwa Goszcz. W pierwszej kolejności będą prowadzone prace przy drogach, na co otrzymaliśmy już dofinansowanie: ul. Grunwaldzką, Szkolną, Kołłątaja i Staszica.
Przewodniczący Rady Miejskiej Mieczysław Kowalski dostrzegł w sprawozdaniu budżetowym niewielki wzrost dochodów w stosunku do planowanych 2 procent przy prawie 15 procentowym wzroście wydatków, ale też przychodowo–kosztowe rozwarcie budżetu: dochody wyniosły 58 310 000 zł, a wydatki to rząd 67 988 000 zł. Mimo bezpiecznego poziomu zadłużenia, wzrosło ono również w roku ubiegłym. Odnotowano również najniższy od kilku lat poziom wydatków na takie działy jak: transport i łączność a zwłaszcza ochrona zdrowia – nakłady na ochronę zdrowia z roku na rok maleją i są najniższe od 6 lat. Wzrosły wydatki w dziale gospodarka komunalna. Z pozytywny aspektów budżetu należy dostrzec niewielki procentowo wzrost dochodów ogółem, a także wpływów z podatków i opłat lokalnych, bez podnoszenia podatku od nieruchomości, dochodów z PIT (rekordowy wzrost bo aż 20 procent w stosunku do roku ubiegłego). Utrzymany został poziom wydatków, ale też wzrosły dochody własne.
Sprawozdania odzwierciedla pozytywny obraz gminy, pozwalający na efektywne realizowanie kolejnych planów finansowych w następujących latach, pod jednym jednak warunkiem szerszego niż obecnie stosowania zasady oszczędnego gospodarowania środkami publicznymi.
Głos w dyskusji zabrali też: radny Przemysław Paprocki oraz Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Jerzy Chrzan.
W głosowaniu Rada Miejska jednomyślnie udzieliła burmistrzowi Pawłowi Czulińskiemu absolutorium z tytułu wykonania budżetu za 2018 rok.
Burmistrz podziękował za udzielone absolutorium, a Przewodniczący Rady Miejskiej pogratulował uzyskania absolutorium burmistrzowi Pawłowi Czulińskiemu, ale także burmistrzom, którzy w ubiegłym roku w dużej części realizowali ten budżet: Zbigniewowi Potyrale i Ryszardowi Gąsiorowi.
Omawiając proponowane do uchwalenia zmiany do budżetu burmistrz Paweł Czuliński wyjaśnił, że projekt zakłada wzrost dochodów o ponad 900 000 zł. Udało się bowiem pozyskać ze środków zewnętrznych 231 000 zł na przebudowę ul. Parkowej w Goszczu, a także kwotę 436 800 zł za zrealizowane przedsięwzięcie przy Placu Kolejowym. Dzięki pozyskanym środkom zwiększamy wydatki z przeznaczeniem na budowę chodnika w Grabownie Wielkim, na które dofinansowanie z Powiatu Oleśnickiego wyniesie 145 000 zł, a także zostały wygospodarowane środki budżetowe 85 000 zł na przebudowę sali w Szkole Podstawowej przy ulicy Jadwigi w Twardogórze, gdzie niezbędny jest remont dachu, wymiana instalacji elektrycznej, wykonanie odpowiedniej wentylacji a także należy wymienić grzejniki. Inna zmiana w budżecie dotyczy dokapitalizowania niezbilansowanej w zeszłym roku działalności Spółki ZGK w kwocie 180 000 zł.
Przed zamknięciem obrad burmistrz Paweł Czuliński pogratulował Przewodniczącemu Rady Miejskiej Mieczysławowi Kowalskiemu 25 lat działalności na rzecz lokalnego samorządu. Jubilat serdecznie podziękował mieszkańcom gminy Twardogóra oraz wszystkim, którzy wspierali go w pełnieniu tej zaszczytnej misji.
Treść protokołu z posiedzenia IX Sesji Rady Miejskiej w Twardogórze, a także treść podjętych wówczas uchwał Rady Miejskiej w Twardogórze publikowana jest na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej.
Podczas IX Sesji Rady Miejskiej w Twardogórze podjęto następujące uchwały:
- zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego Samodzielnego Zespołu Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej w Twardogórze za rok 2018,
- oceny sytuacji ekonomiczno – finansowej Samodzielnego Zespołu Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej w Twardogórze,
- zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu Gminy Twardogóra za 2018 rok,
- udzielenia Burmistrzowi Miasta i Gminy Twardogóra absolutorium z tytułu wykonania budżetu za 2018 rok,
- powołania Zespołu do spraw opiniowania kandydatów na ławników,
- zatwierdzenia planu pracy Komisji Skarg, Wniosków i Petycji Rady Miejskiej w Twardogórze na II – gie półrocze 2019 roku,
- zatwierdzenia planu pracy Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Twardogórze na II – gie półrocze 2019 roku,
- zatwierdzenia planu pracy Komisji Strategii i Rozwoju Rady Miejskiej w Twardogórze na II – gie półrocze 2019 roku,
- zatwierdzenia planu pracy Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Spraw Społecznych Rady Miejskiej w Twardogórze na II – gie półrocze 2019 roku,
- zmian budżetu i w budżecie gminy na rok 2019,
- uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie przyjęcia wieloletniej prognozy finansowej Gminy Twardogóra na lata 2019– 2028,
- ustalenia zasad i trybu postępowania przy udzielaniu dotacji celowej ze środków budżetu Gminy Twardogóra na dofinansowanie kosztów budowy przyłączy kanalizacyjnych na terenie gminy Twardogóra w 2019 r.,
- udzielenia pomocy rzeczowej dla Województwa Dolnośląskiego na realizację zadania pn.: „Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 448 na odcinku Moszyce – Goszcz”,
- przejęcia zadania publicznego od Powiatu Oleśnickiego związanego z zarządzaniem niektórymi drogami powiatowymi na terenie Gminy Twardogóra,
- w sprawie zmiany Uchwały nr VIII.74.2015 Rady Miejskiej w Twardogórze z dnia 25 czerwca 2015 r. w sprawie: udzielenia pomocy finansowej dla Województwa Dolnośląskiego na wypłatę odszkodowań za nieruchomości przejęte w ramach realizowanego zadania pn.: „Przebudowa pasa drogi wojewódzkiej nr 448 Twardogóra – Chełstówek”,
- odpowiedzi na skargę wniesioną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego na uchwałę Nr XXXV.394.2018 Rady Miejskiej w Twardogórze z dnia 22 lutego 2018 r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenów rolnych i leśnych na obszarze miasta i gminy Twardogóra,
- przystąpienia do sporządzenia zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Twardogóra dla części obszaru gminy w obrębie Goszcz.